Last weekend we visited these 2 exhibitions in Granada: Owen Jones and La Alhambra and M.C. Escher Infinite Universes. Both exhibitions are based on the impact that the visit to La Alhambra had on the artists. We would like to share with you our experience in two posts, one for each exhibition. (English text continues after Spanish text)
Comenzamos con la exposición de Escher. Esta muestra se puede ver en dos localizaciones de Granada. Nosotros hemos visitado la parte expuesta en
La segunda ventana, "Cruce de mundos", es una pequeña habitación efímera (parte del montaje de la exposición). Aprovecha la existencia de una pequeña ventana, al ras del suelo, que pertenece al palacio. La experiencia desde aquí es increíble. Se puede apreciar el espacio residual entre los dos edificios, una especie de abismo entre el palacio y el patio, un umbrío vacío en forma de prisma de base triangular cuyas caras son la descarnada cara interior de la fachada nazarí que da al Patio de los Arrayanes; el muro ciego de una caja de escaleras; el alzado, en este punto desnudo, del palacio renacentista; un suelo de piedra irregular y una sencilla cubierta de madera. La luz se cuela entre la sombra general de este espacio "olvidado" y silencioso a través de celosías y resquicios de carpinterías. A través de esta atmósfera se contempla el Patio de los Arrayanes y a los turistas que por él deambulan sin cesar. E incluso si entornas la mirada y la enfocas hacia el fondo se puede llegar a ver el interior de
Mas info:
Exposición: http://www.eschergranada.com/ y http://www.alhambra-patronato.es/Abierto hasta el 8 de enero de 2012. Horario: 9:00-18:00 h. (Lunes a domingo)
Recuperación de la Escalera del Zagüan Norte del Palacio de Carlos V
English text:
Today we will start talking about the Escher exhibition. It takes place simultaneously in two locations in the city of
The second window, "Crossed Worlds", is a tiny ephemeral room (part of the exhibition’s layout), that makes the most out of a pre-existing floor-level window belonging to the Renaissance palace. The experience from here is amazing. You can grasp the residual space that exists between the two buildings, a sort of abyss between the palace and the patio, a shadowy emptiness in the shape of a triangular based prism with the following faces: the denuded inner side of the Nasrid façade of the Patio de los Arrayanes; the blank wall of a staircase; the starkness of elevation of this part of the Renaissance palace; an irregularly paved stone floor and a simple wood ceiling. Light pierces the shadows of this “forgotten” and silent space through the lattice work of a couple of windows and cracks in the doorways, small openings that also allows us to contemplate the Patio de los Arrayanes and the never-ending procession of tourists that traverse it. If you concentrate and focus your gaze you can even see, through this mysterious atmosphere, all the way across the patio, into the interior of the Sala de los Embajadores. The experience of perceiving this dramatic space between two of the
More info:
Exhibition: http://www.eschergranada.com/ and http://www.alhambra-patronato.es/
Open till 8th of January, 2012. Opening hours: 9:00-18:00 h. (Monday to Sunday)
Restoration of Escalera del Zagüan Norte del Palacio de Carlos V (only in Spanish)
Imágenes (de arriba a abajo) / Images (from top to bottom):
- Folletos de las exposiciones / Exhibition brochures
- Detalle del folleto: plano de la exposición de Escher, recinto de La Alhambra / Brochure detail: exhibition plan, Alhambra location.
- Captura de la copia digital del libro / Capture of the digital copy of the book: Antigüedades árabes de España. Lozano y Casela, Pablo; Real Academia de Bellas Artes de
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