Dibujo/Drawing Torre de la Cautiva |
Esta exposición es maravillosa. Se ubica en un cuadrante de la planta superior del Palacio de Carlos V, y dividida en varias salas describe el trabajo científico de Owen Jones (Londres 1809-1874) sobre la Alhambra y su influencia posterior en diseñadores y arquitectos.
En la muestra se pueden contemplar varios ejemplares del libro de Jones Planos, alzados, secciones y detalles de la Alhambra que recopila la decoración de la Alhambra, así como croquis y dibujos a mano del trabajo de campo realizado por el autor. El objetivo original de este trabajo era buscar leyes científicas del uso del ornamento y el color en la arquitectura, tomando al monumento granadino como objeto de estudio y demostración de sus tesis. Esta cuestión también es el leif motiv de la obra más conocida de Jones, La gramática del ornamento, del cual también hay ejemplares en la exposición. Este manual se convirtió en libro de cabecera y estudio para diseñadores y arquitectos, y su influencia queda reflejada en una sala dedicada a trabajos de otros autores basados en las reflexiones de Jones, entre los que se encuentran dibujos de Le Corbusier.
Estudios decorativos y el Crystal Palace / Decoratives studies & Crystal Palace |
Ambas facetas de la exposición nos llevan a reflexionar y valorar, en claves actuales, cómo la inicial ensoñación romántica de Owen Jones pasó a convertirse, por un lado, en moderna observación científica y por otro, en germen y motor de divulgación masiva de La Alhambra.
Réplica del Patio de los Leones / Replica of the |
This exhibit is fascinating. Its venue is a quadrant on the top floor of the Palacio de Carlos V, and it is divided into a series of rooms that describe the research into the
Throughout the show you can contemplate various copies of Jones’ book Plans, elevations, sections, and details of the
The exhibit also underlines another aspect of the architect’s visit to the Alhambra which contributed decisively to the monument’s popularization. In 1851, Jones was commissioned to decorate Jospeh Paxton’s Crystal Palace . Here he would find a unique opportunity to apply his theories about ornament and color. In a variety of graphic information you can see how Jones tinged Paxton’s pristine white structures with the tones of the Spanish monument in order to modulate and organize the pavilion’s exhibition spaces. He thus transformed the Crystal Palace ’s interiors, giving them a clear identity with an exotic touch. Perhaps because of this and in a chapter that is yet another twist in this story, once the Crystal Palace was dismantled, Jones was commissioned to build a replica of the Alhambra ’s Patio de los Leones within the new Crystal Palace to be built at Sydenham. At the exhibit you can see copies of original brochures, pictures of its construction process —carried out in part by a team of women, as shown in an astonishing photograph, in which they are dressed in Victorian wear delicately laying tiles— and of commercial events that took place once the courtyard was finished. This replica within a replica reveals a sinister beauty: a paradise of stalactite work, tiles, marble columns and gurgling water contained within the neutral atmosphere of what was then a modern construction of steel and glass. Nowadays we are used to seeing these strange things at fairs, expos and shopping malls, but we can imagine how surprising and captivating the experience must have been back then. Over the years (up until 1936, when a fire destroyed Sydenham's Crystal Palace ), this fictional space received millions of visits and was probably the Alhambra ’s best embassador.
Both of the exhibit's aspects have led us to reflect upon, as well as appreciate in contemporary terms, how Owen Jones’ initial romantic reverie became, on the one hand, a form of modern scientific observation and, on the other, the origin and driving force for the massive spread of knowledge about the Alhambra.
La réplica tras el incendio/ The replica after the fire |
El Patronato de la Alhambra y Generalife y el Victoria and Albert Museum rinden homenaje a la figura del arquitecto inglés Owen Jones en la exposición que, a partir del 21 de octubre y hasta el 28 de febrero de 2012, podrá contemplarse en la planta superior del Palacio de Carlos V, en el Museo de Bellas Artes.
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